Wij respecteren jouw privacy

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Deel deze pagina

Ellen Overbeek, hoofd Studentbegeleiding op MBO College Poort (rechts), en jongerenwerker Suleika el Mhassani (links).

Extra aandacht voor studenten

Suleika el Mhassani werkt al tien jaar als jongerenwerker in Almere en is een paar dagen in de week op het mbo-college. “Veel jongeren voelen zich alleen. Ze vinden het fijn als ik ze aanspreek. Dat ik geen docent ben is juist een voordeel. Studenten kunnen dan vrijuit praten. Soms is dat genoeg. Meestal ontstaat er een vertrouwensband en komen ze terug met vragen”, legt ze uit. “Vaak gaat de student ook weer naar de eigen coach en in bepaalde gevallen breng ik de student in contact met een medewerker van Studentbegeleiding. Bijvoorbeeld voor schoolmaatschappelijk werk. Soms kan een pluscoach of de zorgcoördinator de student helpen. Het is fijn om de studenten na een tijdje weer optimistischer te zien.” 

Door de coronamaatregelen en online lessen hadden studenten veel minder contact met elkaar en met de docenten. Het team van Studentbegeleiding merkte dat studenten zich zorgen maakten over hun toekomst en soms ook worstelden met sociaal-emotionele problemen. Uit verschillende landelijke onderzoeken blijkt dat een gebrek aan fysiek onderwijs leidt tot eenzaamheid en motivatieproblemen bij jongeren. 


“We maakten ons echt zorgen”, vertelt Ellen Overbeek, hoofd Studentbegeleiding op MBO College Poort. “En we wisten ook dat we dit niet alleen konden oplossen. Daarom hebben we al snel hulp ingeroepen van De Schoor. De jongerenwerkers van De Schoor weten de domeinen thuis, straat en school goed te verbinden en kunnen de studenten op een laagdrempelige manier benaderen.” 

MBO College Poort

Statistieken

Tevredenheid

leerwerkbedrijven

7,1

Tevredenheid

medewerkers

6,8

Tevredenheid

studenten

6,6

Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)

65,9%

Aantal
studenten

1.332

Sam Doeve, docent Sport & Bewegen

 

Interview Sam Doeve en René Maertens

Docent Sport & Bewegen en docent bij vo-school Echnaton

Een betere doorstroom naar het mbo 

docenten van Echnaton en ons mbo-college. Dat daar een uitwisseling van expertise plaatsvindt.” Er wordt al gekeken hoe het programma verder kan worden voorgezet, maar welke invulling het krijgt hangt af van de evaluatie. “Heeft het programma het positieve leereffect dat we willen hebben? En hoe ervaren de leerlingen die straks hier op het mbo komen het zelf? Dat moeten we nog afwachten. Maar de eerste reacties zijn heel positief.”  

Ondanks de loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) op het vo, verlaten sommige mbo-studenten hun college zonder diploma. Voor Sam Doeve, docent bij de opleiding Sport & Bewegen, en René Maertens, docent bij de vo-school Echnaton, aanleiding om te kijken hoe de overstap naar het mbo verbeterd kan worden. Sam Doeve vertelt:

ik verzorg de lessen voor zijn leerlingen. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat ook studenten van ons college de leerlingen van Echnaton begeleiden. De studenten vinden het mooi om direct in de praktijk te werken en dus een hybride leeromgeving te hebben. We hebben verschillende doelen voor dit project. Zo zijn we als mbo-college natuurlijk blij als meer studenten van Echnaton zich bij ons aanmelden. En we zijn heel tevreden op het moment dat de brug geslagen is tussen de

“Studenten die voortijdig stoppen doen dit vaak door een verkeerde studiekeuze of hadden andere verwachtingen. Ze vinden dan bijvoorbeeld het zelfstandig werken en onderzoek doen lastig. Vanuit Echnaton kwam de vraag of er een doorstroomprogramma is, om zo meer de verbinding met elkaar te zoeken. We hebben samen een programma opgezet dat aansluit bij zowel ons curriculum als dat van hen. Hierbij maken we gebruik van elkaar: René verzorgt de lessen voor onze eerstejaarsstudenten en 

New Tech Business: nieuw onderwijsconcept

New Tech Business is een nieuw onderwijsconcept van de commerciële, financiële en juridische opleidingen van het ROC van Amsterdam - Flevoland. Ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, globalisering en verduurzaming gaan snel en het is van belang dat het onderwijs goed op de hoogte is. Door duurzame samenwerkingsrelaties met het bedrijfsleven aan te gaan maken én houden we samen de opleidingen aantrekkelijk en actueel. MBO College Poort is nauw betrokken bij de opzet van het New Tech Business-programma en bouwt voort op de ervaringen met de pilot New Tech Finance College. Daarbij kregen twee jaar geleden een groep studenten op innovatieve wijze les van professionals uit het financiële centrum van Amsterdam. Ook bij MBO College Poort worden regelmatig lessen verzorgd door externe professionals. Deze lessen vinden plaats in de verschillende praktijklabs.

Verbinding met het bedrijfsleven
Rogier Muijs, manager van de Businessopleidingen: “We geven onze studenten hiermee een passend, inspirerend en actueel onderwijsaanbod, waarbij de informatie grotendeels rechtstreeks uit de praktijk komt. Zo zorgen we er ook voor dat onze studenten een beter beeld krijgen van de verschillende disciplines binnen het businessdomein en komen studenten, docenten en bedrijven laagdrempelig en op duurzame basis met elkaar in contact.”

Werken aan een gezondere samenleving

stageopdracht te bieden én om een hele groep mbo-studenten in beweging te krijgen.


Unieke buitensportfaciliteit
Daarnaast is er een buitensportfaciliteit gerealiseerd volgens het Athletic Skills Model (ASM). MBO College Poort is daarmee de enige school in Nederland met zowel een binnen als een buiten ASM-veld. De methode is al jaren een vast onderdeel van het onderwijsprogramma van Sport & Bewegen. Studenten kunnen nu brede vaardigheden leren op het ASM-veld en nemen deze kennis, ervaring en creativiteit vervolgens mee op de werkvloer. Op deze manier kunnen de Almeerse sportstudenten bijdragen aan kwalitatief bewegen én een gezondere samenleving.

MBO College Poort heeft het afgelopen jaar verschillende ‘labs’ ingericht voor de Hospitality-, Finance-, Business- en Sportopleidingen. In deze labs kan de werkelijkheid van de verschillende branches gesimuleerd worden, waardoor studenten in een echte werksituatie kunnen leren. In het Sportlab staan onder andere crossfit- en cardio-apparaten. Studenten konden zo functioneel hun lichaam trainen en als vervangende stage – in coronatijd - les aan studenten én medewerkers blijven geven.


MBO Moves
Sport en bewegen kreeg alle aandacht in 2021.
Zo werd het MBO Moves-project - een online-sportevent voor en door mbo-studenten - bedacht en uitgevoerd. Het project bleek ideaal om studenten

van verschillende opleidingen en uitdagende

De verschillende opleidingen hebben hun eigen ‘labs’; een praktijklokaal waar de werkomgeving - met dank aan de vele partners van het mbo-college - wordt nagebootst. Daarnaast bieden die partners ook steeds vaker hun professionals aan om gastlessen te geven. Samen met de docenten bieden zij op deze manier een inspirerend en actueel onderwijsaanbod. 


Op MBO College Poort krijgen studenten veel ruimte. Door het onderwijs flexibel in te richten, meer tijd te creëren voor persoonlijke ontwikkeling en aanvullende activiteiten, ontdekken studenten waar ze goed in zijn. Ze leren al vanaf het eerste jaar verantwoordelijkheid te nemen en samen te werken in multidisciplinaire teams. Zo leert MBO College Poort studenten niet alleen de wereld te veroveren, maar die wereld ook een beetje beter te maken.

Studenten van MBO College Poort hebben afgelopen jaar veelal online les gevolgd. Dat heeft uiteraard een behoorlijke impact gehad op de studenten. Ze misten met name de sociale interactie en de gezellige sfeer op MBO College Poort. Naast verschillende nieuwe onderwijsvormen, het inrichten van meerdere ‘labs’ en innovatieve stage-opdrachten, bood elk team maatwerk en besteedde extra aandacht aan de studenten.

MBO College Poort

Doorstroom vo-mbo

Sam Doeve, docent Sport & Bewegen

 

Ellen Overbeek, hoofd Studentbegeleiding op MBO College Poort (rechts), en jongerenwerker Suleika el Mhassani (links).

New Tech Business: nieuw onderwijsconcept

New Tech Business is een nieuw onderwijsconcept van de commerciële, financiële en juridische opleidingen van het ROC van Amsterdam - Flevoland. Ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, globalisering en verduurzaming gaan snel en het is van belang dat het onderwijs goed op de hoogte is. Door duurzame samenwerkingsrelaties met het bedrijfsleven aan te gaan maken én houden we samen de opleidingen aantrekkelijk en actueel. MBO College Poort is nauw betrokken bij de opzet van het New Tech Business-programma en bouwt voort op de ervaringen met de pilot New Tech Finance College. Daarbij kregen twee jaar geleden een groep studenten op innovatieve wijze les van professionals uit het financiële centrum van Amsterdam. Ook bij MBO College Poort worden regelmatig lessen verzorgd door externe professionals. Deze lessen vinden plaats in de verschillende praktijklabs.

Verbinding met het bedrijfsleven
Rogier Muijs, manager van de Businessopleidingen: “We geven onze studenten hiermee een passend, inspirerend en actueel onderwijsaanbod, waarbij de informatie grotendeels rechtstreeks uit de praktijk komt. Zo zorgen we er ook voor dat onze studenten een beter beeld krijgen van de verschillende disciplines binnen het businessdomein en komen studenten, docenten en bedrijven laagdrempelig en op duurzame basis met elkaar in contact.”

Extra aandacht voor studenten

Door de coronamaatregelen en online lessen hadden studenten veel minder contact met elkaar en met de docenten. Het team van Studentbegeleiding merkte dat studenten zich zorgen maakten over hun toekomst en soms ook worstelden met sociaal-emotionele problemen. Uit verschillende landelijke onderzoeken blijkt dat een gebrek aan fysiek onderwijs leidt tot eenzaamheid en motivatieproblemen bij jongeren. 


“We maakten ons echt zorgen”, vertelt Ellen Overbeek, hoofd Studentbegeleiding op MBO College Poort. “En we wisten ook dat we dit niet alleen konden oplossen. Daarom hebben we al snel hulp ingeroepen van De Schoor. De jongerenwerkers van De Schoor weten de domeinen thuis, straat en school goed te verbinden en kunnen de studenten op een laagdrempelige manier benaderen.” 


Suleika el Mhassani werkt al tien jaar als jongerenwerker in Almere en is een paar dagen in de week op het mbo-college. “Veel jongeren voelen zich alleen. Ze vinden het fijn als ik ze aanspreek. Dat ik geen docent ben is juist een voordeel. Studenten kunnen dan vrijuit praten. Soms is dat genoeg. Meestal ontstaat er een vertrouwensband en komen ze terug met vragen”, legt ze uit. “Vaak gaat de student ook weer naar de eigen coach en in bepaalde gevallen breng ik de student in contact met een medewerker van Studentbegeleiding. Bijvoorbeeld voor schoolmaatschappelijk werk. Soms kan een pluscoach of de zorgcoördinator de student helpen. Het is fijn om de studenten na een tijdje weer optimistischer te zien.” 

Interview Sam Doeve en René Maertens

Docent Sport & Bewegen en docent bij vo-school Echnaton

Een betere doorstroom naar het mbo 

Op MBO College Almere is een actieteam inclusie en diversiteit gestart, om de belevingswereld van studenten en medewerkersdichter bij elkaar te brengen. Claudia Anches, projectleider van dit actieteam:

“Studenten die voortijdig stoppen doen dit vaak door een verkeerde studiekeuze of hadden andere verwachtingen. Ze vinden dan bijvoorbeeld het zelfstandig werken en onderzoek doen lastig. Vanuit Echnaton kwam de vraag of er een doorstroom-programma is, om zo meer de verbinding met elkaar te zoeken. We hebben samen een programma opgezet dat aansluit bij zowel ons curriculum als dat van hen. Hierbij maken we gebruik van elkaar: René verzorgt de lessen voor onze eerstejaarsstudenten en  ik verzorg de lessen voor zijn leerlingen. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat ook studenten van ons college de leerlingen van Echnaton begeleiden. De studenten vinden het mooi om direct in de praktijk te werken en dus een hybride leeromgeving te hebben. We hebben verschillende doelen voor dit project. Zo zijn we als mbo-college natuurlijk blij als meer studenten van Echnaton zich bij ons aanmelden. En we zijn heel tevreden op het moment dat de brug geslagen is tussen de 

docenten van Echnaton en ons mbo-college. Dat daar een uitwisseling van expertise plaatsvindt.” Er wordt al gekeken hoe het programma verder kan worden voorgezet, maar welke invulling het krijgt hangt af van de evaluatie. “Heeft het programma het positieve leereffect dat we willen hebben? En hoe ervaren de leerlingen die straks hier op het mbo komen het zelf? Dat moeten we nog afwachten. Maar de eerste reacties zijn heel positief.”  

Werken aan een gezondere samenleving

MBO College Poort heeft het afgelopen jaar verschillende ‘labs’ ingericht voor de Hospitality-, Finance-, Business- en Sportopleidingen. In deze labs kan de werkelijkheid van de verschillende branches gesimuleerd worden, waardoor studenten in een echte werksituatie kunnen leren. In het Sportlab staan onder andere crossfit- en cardio-apparaten. Studenten konden zo functioneel hun lichaam trainen en als vervangende stage – in coronatijd - les aan studenten én medewerkers blijven geven.


MBO Moves
Sport en bewegen kreeg alle aandacht in 2021. Zo werd het MBO Moves-project - een online-sportevent voor en door mbo-studenten - bedacht en uitgevoerd. Het project bleek ideaal om studenten van verschillende opleidingen en uitdagende stageopdracht te bieden én om een hele groep mbo-studenten in beweging te krijgen.

Unieke buitensportfaciliteit
Daarnaast is er een buitensportfaciliteit gerealiseerd volgens het Athletic Skills Model (ASM). MBO College Poort is daarmee de enige school in Nederland met zowel een binnen als een buiten ASM-veld. De methode is al jaren een vast onderdeel van het onderwijsprogramma van Sport & Bewegen. Studenten kunnen nu brede vaardigheden leren op het ASM-veld en nemen deze kennis, ervaring en creativiteit vervolgens mee op de werkvloer. Op deze manier kunnen de Almeerse sportstudenten bijdragen aan kwalitatief bewegen én een gezondere samenleving.

Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)

65,9%

Aantal
studenten

1.332

Tevredenheid

leerwerkbedrijven

7,1

Tevredenheid

medewerkers

6,8

Tevredenheid

studenten

6,6

MBO College Poort

Statistieken

De verschillende opleidingen hebben hun eigen ‘labs’; een praktijklokaal waar de werkomgeving - met dank aan de vele partners van het mbo-college - wordt nagebootst. Daarnaast bieden die partners ook steeds vaker hun professionals aan om gastlessen te geven. Samen met de docenten bieden zij op deze manier een inspirerend en actueel onderwijsaanbod. 


Op MBO College Poort krijgen studenten veel ruimte. Door het onderwijs flexibel in te richten, meer tijd te creëren voor persoonlijke ontwikkeling en aanvullende activiteiten, ontdekken studenten waar ze goed in zijn. Ze leren al vanaf het eerste jaar verantwoordelijkheid te nemen en samen te werken in multidisciplinaire teams. Zo leert MBO College Poort studenten niet alleen de wereld te veroveren, maar die wereld ook een beetje beter te maken.

Studenten van MBO College Poort hebben afgelopen jaar veelal online

les gevolgd. Dat heeft uiteraard een behoorlijke impact gehad op de studenten. Ze misten met name de sociale interactie en de gezellige sfeer op MBO College Poort. Naast verschillende nieuwe onderwijsvormen, het inrichten van meerdere ‘labs’ en innovatieve stage-opdrachten, bood elk team maatwerk en besteedde extra aandacht aan de studenten.

MBO College Poort