Terug naar homepage
Terug naar boven
Innoveren in coronatijd
Zowel studenten als medewerkers van de opleiding Softwaredeveloper zijn altijd bezig met innovatie. Om in coronatijd bij te houden of studenten online aanwezig zijn, ontwikkelde het team een applicatie zodat studenten met hun pas konden inloggen. Bovendien wordt er veel live in de ‘cloud’ gewerkt waardoor sneller zichtbaar is hoe studenten aan het werk zijn.
Inzicht in lessituaties
“Met deze aanpak kunnen we sneller zien hoe het gaat met onze studenten”, legt Rikke Korswagen, zorgcoördinator en docent uit. “We kunnen zo ook direct contact opnemen en afstemmen wat de student eventueel nodig heeft.” Rikke werkte al veel met video. Regelmatig interviewt hij studenten om situaties - bijvoorbeeld in de klas of in de begeleiding - visueel te maken voor zijn collega’s. “Als een student in zo’n interview vertelt dat hij het lastig vindt om een vraag aan een docent te stellen, laat ik dat zien in een bijeenkomst met mijn collega’s. Dan vraag ik: wat zou jij doen? En reflecteren ze daarop. Dan heb je een heel ander gesprek met elkaar. Daarna koppel ik dat ook terug aan de student. Dat vinden ze eigenlijk altijd heel leuk. Mijn collega’s krijgen inzicht in bepaalde situaties en de student wordt echt gezien. En daar gaat het om”, legt hij uit.
Digitaal kennismaken met stage
Voor studenten met een vorm van autisme (ASS) bedacht Rikke een andere vorm van kennismaken met een stagebedrijf. Rikke: “Studenten met ASS vinden stage lopen doorgaans spannend. Ze hebben er geen beeld bij en weten niet wat er van ze verwacht wordt. Daarom ben ik stagebegeleiders gaan interviewen. Dat video-interview stuur ik dan naar de student. Die is dan meestal heel enthousiast over de stage én vooral opgelucht.”
Rikke Korswagen, zorgcoördinator en docent MBO College Almere
Met nieuwe energie weer naar school
 
eenmaal waardevol – en eigenlijk onmisbaar – is voor studenten. Juist in de levensfase waarin zij zich bevinden en op een moment waarop socialisatie en subjectivering ontzettend belangrijk is. Het is mooi om te zien hoe flexibel studenten in deze tijd waren. Maar ook hoe flexibel en creatief docenten waren. Zij hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk studenten binnen de nominale tijd konden afstuderen. Ook hebben we in 2021 gezien dat er meer waardering kwam voor het onderwijs en specifiek voor het mbo.
Studenten volgden afgelopen jaar veelal online les. Dat heeft uiteraard een behoorlijke impact gehad op de studenten. Studenten hadden daardoor in veel gevallen minder contact met elkaar en met de docenten. Bovendien misten studenten met name de sociale interactie en de sfeer op MBO College Almere. Uit divers landelijk onderzoek blijkt dat jongeren bij gebrek aan fysiek onderwijs last kunnen hebben van eenzaamheid en motivatieproblemen. Om studenten een hart onder de riem te steken en weer met elkaar te verbinden, organiseerde MBO College Almere verschillende activiteiten zoals een Halloween-week. Studenten en medewerkers bedachten samen verschillende activiteiten zoals pompoenen versieren, een zombieflashmob en uiteraard kwam iedereen de laatste dag verkleed naar school. Ook de docenten. De week zorgde voor energie, plezier en gezelligheid; studenten konden zo even vergeten dat ze soms weken thuis hebben gezeten voor online onderwijs.
Interview Claudia Anches
projectleider
Actieteam inclusie en diversiteit
weer terug. Zo is er veel vraag naar meer verbinding; het bij elkaar brengen van de belevingswerelden van studenten en medewerkers zal veel winst geven op veel gebieden. Het actieteam bestaat nu uit zeven leden. Daaromheen hopen wij een groep ambassadeurs vanuit het college te creëren die af en toe met ons meedenken. Want het is niet zo dat alleen de actiegroep iets moet doen voordat er wat kan veranderen. We moeten met elkaar die beweging maken.”
 
Op MBO College Almere is een actieteam inclusie en diversiteit gestart, om de belevingswereld van studenten en medewerkers dichter bij elkaar te brengen. Claudia Anches, projectleider van dit actieteam:
we momenteel bezig met het ophalen van verhalen bij medewerkers en studenten. Want we zijn een diverse organisatie, maar zijn we ook voldoende inclusief? En wat is nou ons verhaal als het gaat om inclusiviteit en diversiteit op de school? Met behulp van een focusgroep wordt het gesprek hierover op gang gebracht. We hebben al veel mooie gesprekken gehad. De verhalen wisselen vaak, maar sommige onderwerpen komen toch steeds
“Het is een initiatief vanuit de MBO Raad. Hiermee wil de MBO Raad gelijke kansen in het mbo stimuleren. Daar hebben wij als school natuurlijk veel invloed op. Er zijn op ons college al verschillende acties rondom inclusie en diversiteit geweest. Denk aan initiatieven op het gebied van stagemarkt-discriminatie, de Regenboogweek en workshops inclusive teaching voor de teams. Vanuit een actieteam is dat nog niet eerder gedaan. Met dit team zijn
MBO College Almere
Statistieken
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
6,7
Tevredenheid
medewerkers
7,0
Tevredenheid
studenten
6,7
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
70,2%
Aantal
studenten
3.231
Stage mogelijk maken in coronatijd
De stage is vooral bedoeld om werknemersvaardig-heden te leren zoals op tijd komen en ervaring op te doen met bijvoorbeeld de structuur van een werkdag. Landelijk had meer dan tien procent van de entree-studenten geen stageplek. Omdat de opleiding slechts één jaar duurt en leren dus juist tijdens de stage plaatsvindt, is dat een groot probleem.
Bewondering
De minister bezocht ook een van de stagelocaties van de entree-opleiding in Almere-Buiten: een kinderdagverblijf waar meerdere studenten stage lopen. Van Engelshoven benadrukte dat zij er bewondering voor heeft hoe het team voor de studenten tot waardevolle oplossingen met het bedrijfsleven is gekomen.
Ondanks corona, lockdowns en beperkende maatregelen lukte het de entree-opleiding van MBO College Almere alle ruim zestig studenten een stageplek te bieden. Demissionair minister Van Engelshoven kwam ervoor naar Almere. Zij werd in Chapeau, het lesrestaurant van MBO College Almere – coronaproof – ontvangen. Daar vertelden studenten van verschillende opleidingen van de Vakroute op video hoe er samen met school en bedrijfsleven hard gezocht is naar oplossingen om hun stage mogelijk te maken.
Werknemersvaardigheden opdoen
De entree-opleiding is een mbo-opleiding op niveau 1 voor jongeren zonder diploma. Ze leren vaardigheden ter voorbereiding op de arbeidsmarkt of om door te stromen naar een mbo-2 opleiding.
Vakmens-schap
In het Atlas-gebouw staan mens en technologie centraal. Studenten krijgen alle ruimte om te experimenteren en samen te werken. Met groot vakmanschap leren ze een vak waarmee ze de wereld niet alleen kunnen veroveren, maar ook een stukje beter kunnen maken. Daarnaast besteden docenten en coaches veel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van hun studenten; immers als jonge mensen hun vakmens-schap verstaan, zijn zij van ongelooflijke waarde in de nieuwe wereld.
Alumni worden na hun diploma op de hoogte gehouden, krijgen hulp bij het opbouwen van een netwerk en worden uitgenodigd feedback te geven. De belangrijkste vraag daarbij is: hoe kan het beter, mooier, duurzamer, eerlijker en gezonder? Voor nu én voor de toekomst.
In Almere Buiten vormen twee gebouwen samen de onderwijscampus waar vakmensen van de toekomst opgeleid worden. In het Globe-gebouw volgen studenten brede en specialistische vakopleidingen en staat de persoonlijke en professionele ontwikkeling van iedere student centraal. Betrokken opleiders begeleiden studenten van niveau 1 tot en met 3 bij het ontdekken van hun talent, bieden praktijkgericht onderwijs en zijn op vele fronten creatief om stageplekken in te vinden. Samen met - veelal Almeerse bedrijven en organisaties – begeleiden zij de studenten wendbaar en weerbaar te zijn op de arbeidsmarkt en succesvol mee te doen in de maatschappij.
MBO College Almere
Terug naar homepage
Terug naar boven
Rikke Korswagen, zorgcoördinator en docent MBO College Almere
Innoveren in coronatijd
Zowel studenten als medewerkers van de opleiding Softwaredeveloper zijn altijd bezig met innovatie. Om in coronatijd bij te houden of studenten online aanwezig zijn, ontwikkelde het team een applicatie zodat studenten met hun pas konden inloggen. Bovendien wordt er veel live in de ‘cloud’ gewerkt waardoor sneller zichtbaar is hoe studenten aan het werk zijn.
Inzicht in lessituaties
“Met deze aanpak kunnen we sneller zien hoe het gaat met onze studenten”, legt Rikke Korswagen, zorgcoördinator en docent uit. “We kunnen zo ook direct contact opnemen en afstemmen wat de student eventueel nodig heeft.” Rikke werkte al veel met video. Regelmatig interviewt hij studenten om situaties - bijvoorbeeld in de klas of in de begeleiding - visueel te maken voor zijn collega’s. “Als een student in zo’n interview vertelt dat hij het lastig vindt om een vraag aan een docent te stellen, laat ik dat zien in een bijeenkomst met mijn collega’s. Dan vraag ik: wat zou jij doen? En reflecteren ze daarop. Dan heb je een heel ander gesprek met elkaar. Daarna koppel ik dat ook terug aan de student. Dat vinden ze eigenlijk altijd heel leuk. Mijn collega’s krijgen inzicht in bepaalde situaties en de student wordt echt gezien. En daar gaat het om”, legt hij uit.
Digitaal kennismaken met stage
Voor studenten met een vorm van autisme (ASS) bedacht Rikke een andere vorm van kennismaken met een stagebedrijf. Rikke: “Studenten met ASS vinden stage lopen doorgaans spannend. Ze hebben er geen beeld bij en weten niet wat er van ze verwacht wordt. Daarom ben ik stagebegeleiders gaan interviewen. Dat video-interview stuur ik dan naar de student. Die is dan meestal heel enthousiast over de stage én vooral opgelucht.”
Met nieuwe energie weer naar school
Studenten volgden afgelopen jaar veelal online les. Dat heeft uiteraard een behoorlijke impact gehad op de studenten. Studenten hadden daardoor in veel gevallen minder contact met elkaar en met de docenten. Bovendien misten studenten met name de sociale interactie en de sfeer op MBO College Almere. Uit divers landelijk onderzoek blijkt dat jongeren bij gebrek aan fysiek onderwijs last kunnen hebben van eenzaamheid en motivatieproblemen. Om studenten een hart onder de riem te steken en weer met elkaar te verbinden, organiseerde MBO College Almere verschillende activiteiten zoals een Halloween-week. Studenten en medewerkers bedachten samen verschillende activiteiten zoals pompoenen versieren, een zombieflashmob en uiteraard kwam iedereen de laatste dag verkleed naar school. Ook de docenten. De week zorgde voor energie, plezier en gezelligheid; studenten konden zo even vergeten dat ze soms weken thuis hebben gezeten voor online onderwijs.
Interview Claudia Anches
projectleider
Actieteam inclusie en diversiteit
Op MBO College Almere is een actieteam inclusie en diversiteit gestart, om de belevingswereld van studenten en medewerkers dichter bij elkaar te brengen. Claudia Anches, projectleider van dit actieteam:
“Het is een initiatief vanuit de MBO Raad. Hiermee wil de MBO Raad gelijke kansen in het mbo stimuleren. Daar hebben wij als school natuurlijk veel invloed op. Er zijn op ons college al verschillende acties rondom inclusie en diversiteit geweest. Denk aan initiatieven op het gebied van stagemarkt-discriminatie, de Regenboogweek en workshops inclusive teaching voor de teams. Vanuit een actieteam is dat nog niet eerder gedaan. Met dit team zijn we momenteel bezig met het ophalen van verhalen bij medewerkers en studenten. Want we zijn een diverse organisatie, maar zijn we ook voldoende inclusief? En wat is nou ons verhaal als het gaat om inclusiviteit en diversiteit op de school? Met behulp van een focusgroep wordt het gesprek hierover op gang gebracht. We hebben al veel mooie gesprekken gehad. De verhalen wisselen vaak, maar sommige onderwerpen komen toch steeds weer terug. Zo is er veel vraag naar meer verbinding; het bij elkaar brengen van de belevingswerelden van studenten en medewerkers zal veel winst geven op veel gebieden. Het actieteam bestaat nu uit zeven leden. Daaromheen hopen wij een groep ambassadeurs vanuit het college te creëren die af en toe met ons meedenken. Want het is niet zo dat alleen de actiegroep iets moet doen voordat er wat kan veranderen. We moeten met elkaar die beweging maken.”
Stage mogelijk maken in coronatijd
Ondanks corona, lockdowns en beperkende maatregelen lukte het de entree-opleiding van MBO College Almere alle ruim zestig studenten een stageplek te bieden. Demissionair minister Van Engelshoven kwam ervoor naar Almere. Zij werd in Chapeau, het lesrestaurant van MBO College Almere – coronaproof – ontvangen. Daar vertelden studenten van verschillende opleidingen van de Vakroute op video hoe er samen met school en bedrijfsleven hard gezocht is naar oplossingen om hun stage mogelijk te maken.
Werknemersvaardigheden opdoen
De entree-opleiding is een mbo-opleiding op niveau 1 voor jongeren zonder diploma. Ze leren vaardigheden ter voorbereiding op de arbeidsmarkt of om door te stromen naar een mbo-2 opleiding.
Bewondering
De minister bezocht ook een van de stagelocaties van de Entree-opleiding in Almere-Buiten: een kinderdagverblijf waar meerdere studenten stage lopen. Van Engelshoven benadrukte dat zij er bewondering voor heeft hoe het team voor de studenten tot waardevolle oplossingen met het bedrijfsleven is gekomen.
Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)
70,2%
Aantal
studenten
3.231
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
6,7
Tevredenheid
medewerkers
7,0
Tevredenheid
studenten
6,7
MBO College Almere
Statistieken
Vakmens-schap
In het Atlas-gebouw staan mens en technologie centraal. Studenten krijgen alle ruimte om te experimenteren en samen te werken. Met groot vakmanschap leren ze een vak waarmee ze de wereld niet alleen kunnen veroveren, maar ook een stukje beter kunnen maken. Daarnaast besteden docenten en coaches veel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van hun studenten; immers als jonge mensen hun vakmens-schap verstaan, zijn zij van ongelooflijke waarde in de nieuwe wereld.
Alumni worden na hun diploma op de hoogte gehouden, krijgen hulp bij het opbouwen van een netwerk en worden uitgenodigd feedback te geven. De belangrijkste vraag daarbij is: hoe kan het beter, mooier, duurzamer, eerlijker en gezonder? Voor nu én voor de toekomst.
In Almere Buiten vormen twee gebouwen samen de onderwijs-campus waar vakmensen van de toekomst opgeleid worden. In het Globe-gebouw volgen studenten brede en specialistische vak-opleidingen en staat de persoonlijke en professionele ontwikkeling van iedere student centraal. Betrokken opleiders begeleiden studenten van niveau 1 tot en met 3 bij het ontdekken van hun talent, bieden praktijkgericht onderwijs en zijn op vele fronten creatief om stageplekken in te vinden. Samen met - veelal Almeerse bedrijven en organisaties – begeleiden zij de studenten wendbaar en weerbaar te zijn op de arbeidsmarkt en succesvol mee te doen in de maatschappij.
MBO College Almere